Sådan ser en franchisetagers hverdag ud


For at være sikker på, at få de dugfriske kandidater ind i folden, starter en franchisetagers dag med en gennemgang af nye CV'er fra morgenstunden.

 

De nye CV'er bliver, om morgenen, typisk fundet på jobnet.dk. Her bliver alle nye ledige folk nemlig offentliggjort hver morgen kl. 7. Man skal være hurtig - de bedste kandidater forsvinder først.

Kundebesøg og opkald

Det opsøgende salg er en stor post, især i opstartsfasen, for en ny franchisetager. Her vil man fra start ringe potentielle kunder op, for at få booket møder ind.

 

Hvis man er dygtig nok til at booke kundemøder, så foregår disse møder typisk op ad dagen. Til kundemøderne er det franchisetagerens opgave at overbevise virksomheden om, at han/hun kan levere den nødvendige arbejdskraft.

 

Er kalenderen tom, så vil de fleste af vores franchisetagere bruge formiddagen på at ringe potentielle kunder op, og forsøge at booke møder.

Telefonen er din bedste makker

Når du ikke er ude på besøg, så er det vigtigt du holder telefonen åben. Du vil ofte finde vores franchisetager med en telefon i hånden, da kandidater og kunder ringer for afklaring, interviews og screenings.

 

Særligt det sidste, telefonscreenings og interviews er en arbejdsopgave for en franchisetager. Når en kandidat er fundet, skal denne også screenes af dig, for at finde ud af, om personen passer ind i den givne virksomhed.

Jobopslag og administration

Var du god nok til at få et par ordre ind til dine kundemøder, eller måske da du ringede rundt? Så er det typisk over middag du vil sidde på din pind og oprette stillingsannoncer og ordne det administrative.

 

Stillingsannoncer, jobopslag, job muligheder, kært barn har mange navne. Uanset hvad du kalder dem, så er det vigtigt du er god til at skrive et jobopslag som giver potentielle kandidater lyst til at sende deres ansøgning og CV.

 

Bare rolig, skal du bruge lidt hjælp til en fængende tekst, eller en sjov overskrift, så sidder dine JobTeam kollegaer altid klar ved telefonen med gode fif og eksempler.

Faglærte rekrutterer faglærte

Du skal kende dine folk. Så simpelt er det. Det er meget vigtigt, at du som franchisetager kan stå inde for de folk du sender ud til kunderne. Derfor er det vigtigt at du afholder samtaler med dine kandidater, inden, under eller efter de starter i arbejde.

 

Her afdækker du deres kompetencer, forsøger at forstå hvad de er gode til, og hvad de måske skal have lidt hjælp til.

Slut dagen af med opfølgninger

Havde du et godt møde med en kunde for to dage siden, men måske har du ikke hørt mere? Eftermiddagen er et ideelt tidspunkt, at ringe ud til sine kunder og følge op, eller generelt vise man er interesseret.

 

Har du ansatte ude på projekter, så er det også her du har muligheden for, at tage ud på byggepladsen, produktionen eller kontoret og se/høre hvordan det går.

 

Leverer du et helt sjak til en større opgave, så er det også nu du skal ud og besøge enterpriselederen og høre om projektet går som det skal - måske har han brug for flere folk?

Hvad kan vi hjælpe med?